Forslag om visningsrom 2024

Revidert 28. november 2024 - Basert på forslag sendt våren 24

Gjennom Institutt for kunstfag (FLKI)  foreslår å benytte deler av de ledige lokalene som tidligere huset bokhandelen på Kronstad til et visningsrom. Dette for å utvikle, vise frem og legge til rette for møtepunkter mellom studentrettede og innovative aktiviteter, knyttet til ulike fag ved alle fakulteter.

Bakgrunn
Flere fagmiljøer, på tvers av alle fakulteter, har behov for å legge til rette for og vise frem studenters og ansattes skapende virksomhet, ut over det som dekkes gjennom ordinær undervisning og forskning. Det studenter og ansatte skaper, på egen hånd eller i prosjekter med andre, bør kunne vises frem i egnede lokaler. 

Skape, vise, dele
Det er nær sammenheng mellom aktivt skapende arbeid og hvordan dette gjøres tilgjengelig. Dette vil skje gjennom at selve arbeidet foregår på en arena som er allment tilgjengelig (skapervekstedet), kombinert med ulike visningsformer (visningsrommet). Dette vil kunne være en arena for ulike arrangementer, men først og fremst et kontinuerlig samspill mellom aktiviteter: skape, vise frem, dele, teste, forbedre osv.

Kunstfaglige forskningsformer (KFF)
En offentlig visningsarena er en forutsetning for at arbeider skapt av ansatte skal kunne vurderes innenfor rammene av ordningen kunstfaglige forskningsformer (KFF) ved HVL. Muligheter for å vise resultater offentlig vil også være vesentlig for andre former for forsknings- og utviklingsarbeider, som ulike former for tekniske prototyper og ulike fysiske gjenstander som en vil presentere for interne og eksterne målgrupper. I forbindelse med konferanser og arrangementer kan det være aktuelt å lage utstillinger av mer tematisk karakter hvor ulike formater settes sammen (kunstarbeider, prototyper, bøker, forskningspostere etc.) Straks en avklaring er på plass, vil vi ta kontakt med alle forskergruppeledere med sikte på å avdekke ønsker og behov fra ulike miljøer.

Forankring i utdanningene
Det foreslåtte visningsrommet ble opprinnelig tenkt samlokalisert med et skaperverksted. Dersom dette ikke blir løsningen vil et visningsrom likevel ta opp i seg noe av Maker-bevegelsens tankegods med sikte på at lokalene skal kunne romme skapende aktiviteter, som ellers ikke vil finne en naturlig plass i et rent skaperveksted. Maker-bevegelsen fremmer ideen om "Do It Yourself" (DIY) på tvers av disipliner, inkludert teknologi, kunst, håndverk, ingeniørfag og vitenskap. Denne tankegangen passer derfor godt i hele spennet av de profesjonene som HVL utdanner for, det henger nøye sammen med en tankegods og praksiser som aktivt bidrar til FNs bærekraftsmål, og kan lede til innovative løsninger og spørsmål vi ennå ikke kjenner. Samlet sett representerer skapende prosesser også en dypere forståelse av og forbindelse til de teknologiene og objektene som omgir oss i hverdagen, og som ligger til grunn for profesjonsfagene.

1. Foreslått rominndeling
Vi foreslår at det eksisterende arealet deles i to, men på en måte som bokstavelig talt åpner for at hele lokalet kan benyttes under ett. Dvs med store dører og skyvevegger mellom rommene. 

Vi ser for oss at det arealet som ligger mot eksisterende rulleport (B) kan benyttes som temporære visningsarealer. Dette arealet er særlig egnet til dette formålet, både fordi det vil være formålstjenlig å kunne åpne opp mot foajeen og fordi dette gir nærhet til biblioteket og de tilbudene som finnes her. En akse fra visningsrom, gjennom biblioteket til Fyrrommet vil kunne binde sammen aktiviteter og legge til rette for arrangementer der visning og kunnskapsformidling kan oppleves i sammenheng.

2. Innredning og utstyr
Gitt HVLs økonomiske situasjon og hensyn til bærekraft bør vi innrede lokalene stegvis. Prosjektet Fysiske og virtuelle visningsrom (se nedenfor) vil kunne bidra med å gjennomføre målrettede forsøk med innredning av visningsarealene. Her vil vi blant annet kunne legge til rette for visningsformater som også kan oppleves på tvers av flere campuser. Her er det naturlig å søke et bredt samarbeid, med alle fakulteter, med bibliotekene og Avdeling for utvikling av læring og undervisning.

Sammenheng med pågående utviklingsprosjekter
Vårt forslag kan ses i sammenheng med at det ved Institutt for kunstfag (FLKI) pågår et arbeid gjennom prosjektet Fysiske og virtuelle visningsrom, med støtte fra UH-nett Vest. Bakgrunnen er hvordan det praktisk orienterte arbeidet i fagene frembringer resultater som er materialbaserte og kroppslige. Ulike former for offentlig visning er et viktig og nødvendig steg når undervisere og studenter skal utvikle kritiske perspektiv gjennom skapende og estetisk virksomhet. 

Prosjektet skal utforske hvordan vi kan vise frem arbeider på en fysisk visningsarena, samt hvordan dette kan fungere på tvers av flere campuser. 

Kun på skissestadiet: her en mulig modell for fleksible montere på hjul. Disse kan skyves til side når rommet brukes for andre formål, samt romme lagringsplass i basen. Løsningen kan dermed bli svært arealeffektiv. 

Noen av montrene vil ha innebygget lys som kan tilpasses fysiske objekter som vises. Andre montere har innebygde skjermer som kan vise representasjoner av objekter som er utstilt ved andre visningssteder. Skjermene er orientert slik at en bakvegg blir tilgjengelig for å vise frem  todimensjonale verk. Objektene på skjermene vil i mange tilfeller være 3D-modeller, og brukeren kan dermed undersøke objektene nøye, virtuelt. Slik kan en skape et nettverk som knytter forbindelser mellom å skape og å vise, på tvers av geografiske lokasjoner.

Når det gjelder arbeid med innredning kan vi trekke veksler på eksisterende, intern kompetanse ved flere institutter, både med tanke på hvordan et rom for praktisk, skapende virksomhet kan utformes, og hva som bør gjøres for å få til en fleksibel arena for å vise frem resultatene av det arbeidet som legges ned i verkstedet. Prosjektet Fysiske og virtuelle visningsrom vil kunne bidra i en fase der en tester løsninger for ulike visningsformater, i spennet fra direkte visning av fysiske objekter til visninger av objekter som på ulike måter representeres virtuelt. Dette er et arbeid som er godt i gang. Vi ser for oss løsninger som knytter visningsformatene til fysiske skjermer og montere, slik at en kan oppnå en tettest mulig integrasjon med objekter som vises frem i rent fysisk form, samtidig som det legges til rette for visning ved flere campuser.